wtorek, 20 stycznia 2015

Dieta rozdzielna

Dieta, o której dzisiaj opowiem, nie jest dietą w potocznym rozumieniu tego słowa. Nie trwa miesiąca, kwartału czy roku. Ważna jest konsekwencja i zmiana w sposobie odżywiania na całe życie. Nigdy nie udało mi się radykalnie zastosować do poniższych zaleceń, choć staram się, kiedy tylko mam ku temu sposobność. Może jednak komuś przypadnie do gustu na tyle, że zechce na stałe wprowadzić do swojej codzienności kilka zasad.


Dieta rozdzielna, zwana również dietą niełączenia lub dietą dr. Hey’a, oparta jest na podziale żywności na trzy grupy: białkową, neutralną i węglowodanową. Białka trawione są w środowisku kwaśnym, a węglowodany w zasadowym, dlatego też nie należy ich łączyć. Mieszanie w jednym posiłku produktów z obu tych grup, niekorzystnie wpływa na pracę wątroby i trzustki oraz przyczynia się do dolegliwości układu trawiennego. Dieta zaproponowana przez dr. Hey’a nie zmusza do rezygnowania z ulubionych produktów; zaleca jedynie, jak je łączyć. Dzięki swojej różnorodności dostarcza organizmowi wszelkich potrzebnych składników odżywczych.

  1. Grupa białkowa:
  • mięso gotowane i pieczone (drób, wołowina, jagnięcina, cielęcina, dziczyzna)
  • wędliny (kiełbasa, kabanosy, gotowana szynka)
  • gotowane ryby i owoce morza (tuńczyk, łosoś, dorsz, halibut, małże, raki, krewetki, homary)
  • wyroby sojowe (sos sojowy, pasztet sojowy, tofu)
  • jajka
  • mleko
  • biały ser, ser żółty o zawartości tłuszczu do 50% w suchej masie (parmezan, edamski, ementaler)
  • gotowane pomidory
  • napoje: soki owocowe, herbaty owocowe, wytrawne wino
  • owoce jagodowe, oprócz czarnych jagód (truskawki, maliny, jeżyny)
  • owoce pestkowe (wiśnie, morele, brzoskwinie)
  • winogrona
  • owoce cytrusowe (pomarańcze, grejpfruty, limonki)
  • owoce egzotyczne, oprócz bananów, świeżych fig i daktyli
  • kwaśne jabłka
  1. Grupa neutralna:
  • tłuszcze (oleje, oliwa z oliwek, masło)
  • warzywa, oprócz ziemniaków i kukurydzy (brokuły, sałata, kiszona kapusta, seler, kalafior, buraki, cebula, pietruszka, kalarepa, szczypior, marchew, szpinak, cykoria, fasolka szparagowa, szparagi, cukinia, czosnek, papryka, rzodkiewka)
  • kiełki i zarodki
  • zioła i przyprawy
  • sery o zawartości tłuszczu min. 60% w suchej masie
  • maślanka, twarożek, kefir
  • grzyby
  • orzechy i nasiona
  • rodzynki
  • bulion warzywny
  1. Grupa węglowodanowa:
  • zboża pełnoziarniste
  • pieczywo pełnoziarniste
  • wyroby mączne
  • kasze
  • ziemniaki
  • banany, świeże figi, daktyle
  • słodkie jabłka
  • suszone owoce, oprócz rodzynek
  • miód, syrop klonowy
  • mąka ziemniaczana
Podczas przygotowywania posiłków można łączyć dowolnie produkty z grupy białkowej z neutralnymi albo węglowodanowej z neutralnymi. Niewskazane jest więc jedzenie mleka z płatkami (lepiej zastąpić je owocami) czy mięsa z ziemniakami (zjedzmy warzywa z ryżem lub mięso z warzywami). Ważne jest też spożywanie wyłącznie naturalnych i pełnowartościowych produktów, a także picie szklanki wody lub soku ze świeżych warzyw pół godziny przed posiłkiem. Na dietę rozdzielną należy przestawiać się stopniowo, obserwując reakcje organizmu. Odwdzięczy się on utratą zbędnych kilogramów, poprawą samopoczucia i dużą dawką energii. 

Jak odpowiednio łączyć produkty, podpowiada rycina, którą znaleźć można w książce Ani Lewandowskiej:

źródło: Lewandowska Anna  "Żyj zdrowo i aktywnie", Warszawa 2014, s. 97

Polecam zajrzeć też na strony internetowe, gdzie można znaleźć bardziej szczegółowe informacje:

2 komentarze:

  1. Czy stosowałaś/ stosujesz tę dietę? Jeśli tak, napisz proszę o jej rezultacie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałam na początku, że nigdy nie udało mi się stosować jej radykalnie, ale wykorzystuje te zasady podczas przygotowania niektórych posiłków :) Trudno mi powiedzieć na podstawie własnego przykładu, czy to samo w sobie jest skuteczne, bo od ponad dwóch lat ćwiczę i zdrowo się odżywiam, ale warto poczytać opinie na forach - są bardzo pozytywne :)

      Usuń

Czytelniku,
będzie mi niezmiernie miło, jeśli zechcesz podzielić się swoją opinią, sugestią, spostrzeżeniem, wątpliwością!
W miarę możliwości postaram się rzetelnie odpowiedzieć na pytania, wyjaśnić niewyjaśnione, a w skrajnych przypadkach nawet dopowiedzieć niedopowiedziane.